Grafen er helt korrekt.
Hastigheden i de forskellige gear er lineær med omdrejningerne.
Der hvor problemet kommer ind er at vindmodstanden IKKE er lineær med hastigheden, men stiger med kvadratet på hastighedsforøgelsen.
Det vil sige at hvis du dobler hastigheden firdobler du vindmodstanden.
Hvis vi siger at vindmodstanden er ”1” ved 15 km/h er den ”4” ved 30 km/h, ”16” ved 60 km/h, ”64” ved 120 km/h og ”256” ved 240 km/h.
Du vil derfor opnå en topfart der hvor effektkurven for motoren krydser effektkurven for vindmodstanden.
Hvis du skal lave det rigtigt lækkert, skal du altså lave en kurve over motoreffekten, ud fra omdrejningstal, og sammenholde den med den fine kurve over gearingsforhold du allerede har lavet.
Denne nye effektkurve kan du så holde op imod en kurve over vindmodstanden, som du kan lave ud fra Cv-talet for bilen og dens frontareal.
Der hvor disse to kurver krydser vil du finde bilens topfart.
(motoreffekten skal selvfølgeligt være målt på forhjulet, så du må have en effektkurve fra en der har haft swiften på en målestand…)
Alt dette regner jeg selvfølgelig med at du har lavet inden frokost så jeg kigger lige ind og verificerer dine data når jeg kommer tilbage fra kantinen.
Midnatsluskeren
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
_ Mario Andretti _