Hej med jer.
Tak til Ebocaj for at der, langt om længe, bliver sat focus på AMT modelen af Swiften. Det har jeg ventet på LÆNGE!
Min baggrund for den post:
Automatgear er påtegnet i mit kørekort, så har kørt med det lige siden jeg fik kortet d. 19 februar 2003 kl. 09.45.
Har kørt i en gammel Mercedes (min kørelæreres skolevogn), min fars C3, og nu altså Swiften, alle tre med en eller anden form for aut. løsning og her er mine erfaringer:

"Hvorfor kan dem, som gerne vil købe AMT modelen ikke få en prøvetur?"
Suzuki i Japan accepterer ikke "overskuds" AMT modeller, da der ikke er mange som køber denne model, og derfor vil Suzuki JP tabe penge på at have for mange til at stå i forretninger rundt om i Verdenen. Det var denne forklaringer jeg fik af min sælger Peter Strandgaard, Viborgvej, Århus og den lyder meget logisk, synes jeg.
Støtter 110% Lacoste 82: Cybervikings, Lacoste 82s og min egen Swift er alle bevilliget som invalidebiler efter Servicelovens $ 99. Dette betyder, at vi har fået vores biller, fordi vi er ude af stand til at tage offtentlige transportmidler, hvilket I andre jo kan gøre, hvis I af eller anden årsag skuljle undvære bilen. I og med de er invalidebiler rammes vi hårdere i vores dagligdag, hver gang vi skal undvære bilen.
Af samme grund låner jeg også kun min bil ud til mine forældre, da jeg kender deres kørestile og er tryk ved disse. Har desuden EN gang lånt den ud til en god kammerat, som har rygmarvbrok og senere skal have en Swift som sin nye invalidebil. Men jeg gjorde det kun, fordi han er en rigtig god ven og fordi jeg ved, at han er en dygtig billist. Selvom jeg vidste dette, havde jeg alivel sommerfugle i maven, da jeg sad på passagersædet ved siden af, hvilket han også bemærkede men tog meget pænt.
Det korte af det lange er, at jeg godt kan se din pointe, og jeg ville da også selv have ønsket, at jeg kunne have prøvet én inden jeg købte. Men faktum er, at jeg ikke under nogen omstændigheder vil låne min bil ud til andre end mine forældre og i meget sjædne tilfælde meget gode venner, som jeg kender og stoler på. It just ain't gonna happen! Sorry!!!
Når alt dette så er sagt:
Der er ingen grund til at have bekymringer mht. AMT modelen og grunden hertil følger:
Det aut. som sidder i Swift AMT modellen er "den nye" slags:
1: Det er mere kompliceret, men fungerer sådan set bare som en aut. kobling. Derfor er det fuldstændigt rigtig hvad Lacoste82 siger: Den skifter gear på samme tidspunkt, som manuel vers. ville gøre det (medmindre man køre på Economy indstillingen, hvor den stifter til høje gear tidligt for at undgå høje RPM og dermed sparer benzin).
"Jeg har hørt at biler med autmatgear har en dårligere benzinøkonomi, gælder det også for Swift 1.3 GLA AMT modellen?"
Nej, det gør det ikke! Et eksempel herpå kunne være at Min Swift, da jeg legede med benzin displayet her til aften (se Benzindisplay i GLA-tråden) skrev at mit avarage lå på 16 km/l. svarende til de gamle GLAers 6.5 L / 100 km.
Motor skrev i en anmeldelse, at de havde fået den til at køre 17 k/l. Så jeg er ikke langt derfra, og kan derfor ikke tilslutte mig dem, som siger at Swiften er skuffende uøkonomisk.

"Hakker det?": Det kan det gøre, jeg syntes specielt "det er galt" når den er kold, men pointen ligger ganske som hos de alm. manuelle vers. i, at man skal lærre at kende sin bil og i dette tilfælde sit AMT. Hvis man løfter foden en anelse fra speederen lige inden Swiften vil skifte gear, bliver skiftet noget blødere.
Dem med manuel skal lære at starte uden for meget pedal, og os med AMT, skal lære at "kæle" for vores AMT. Gør I det, og I vil blive rigtigt glade for det. Samlignet med min fars C3, som også er udstyret med aut. hakker min måske generelt set en ANELSE mere. Men til gengæld kører jeg, som tidligere nævnt, pt. 16 km/l., og kan forhåbentlig trække én ekstra ud af den (Motor kan, så kan jeg vel også

) hvor imod min fars C3, ifølge Citroën "kun" kan køre ca. 14 km/l.

Hvis man tager dette i betragtning, kan jeg sagtens overleve at Suzukien hakker lidt mere (læs: sjældent hakker).
Nogen yderligere spørgsmål, så fyr endelig løs.
Swift, 1.3 AMT Silver Metalic med sidelister.